torsdag 2 augusti 2012

Rött och vitt

Idag har jag och min vän Johanna kamperat ihop i källaren, ignorerat det fina vädret och sytt för kung och fosterland. Jag hann med en hel del, som jag får visa senare. Först på tur är nämligen dessa saker som jag sydde innan vi åkte till Dalarna. Japp, vi har varit en sväng hos svärföräldrarna och Elsa stannar där några dagar extra. Lyx är vad det är.

Redan när jag var på Göksäter hade jag denna filt i huvudet. Vad tacksamt det är med filtar, de går så fort att göra men känns ändå arbetade och fina. Jag testade att overlocka ihop kanterna innan jag bandkantade filten och det gick ju superbra!

Det svåraste med att sy filtar tycker jag är att få till namnlappen på något snyggt sätt. Min lapp är liksom 1 mm för liten för att den verkligen ska täcka kantbandet och skarven. Det blir en hel del trixande innan det blir hyfsat snyggt.

För att fortsätta på det rödvita temat: Elsas hösttröjor börjar ta form, och här är en prickig tröja, varken mer eller mindre.


Jag är extra nöjd med att jag valde att kanta med det prickiga tyget. Jag gillar verkligen resultatet när man kantar med jersey. Den här skötte sig exemplariskt i kantbandaren och krullade inte nämnvärt!



4 kommentarer:

Sofia / rufi design sa...

Älskar tröjan!! Väldigt snyggt med samma tyg på kantbandet också.

od Andulky sa...

Snyggt!!

Emilia sa...

Så snygg tröjan blev, jag har fortfarande inte satt saxen i mitt rödprickiga tyg ;)

anna sa...

Men Anna - stort grattis till en växande mage! Kikar ju in här och nu för att se dina fina alster. Du gör så fina saker. Jag vill så gärna beställa något, men vet inte vad, men nu jobbar du väl för fullt på babygarderoben! Hoppas du får må bra det sista, septemberbebisar är fina kan jag nu säga av erfarenhet!
Kram